ejalh

Alla inlägg den 27 maj 2013

Av Em - 27 maj 2013 11:56

Eller rättvisa? Kan det någonsin bli jämställt eller rättvist?

Igår när svärföräldrarna var här så pratade sambon lite om sin cross och varför det inte blev någon crossåkning (sonen sjuk, mors dag, kompisen kunde inte förrän sent...). Plötsligt vänder sig svärmor mot mig och frågar: Och när får du göra någonting då? Tänkte inte på det då, men sambon nämnde det senare på kvällen. Han hade blivit riktigt besviken att hans egen mor antog att det bara är han som får komma i väg och göra saker.

Och det kanske ser så ut utifrån. Han har varit i USA två gånger utan mig, han är i väg och åker cross de helger jag är ledig, han går ut ibland. Och vad har jag gjort; vart i Ullared en dag, vart på Spa en natt och så har jag vart på Kalmar-travet med jobbet en kväll. Och tittar man på det så här så ser det väl inte så rättvist ut. Och visst kan jag också känna så ibland, att han gör mer än jag.

Men det ligger så mycket annat bakom detta, som bara han och jag vet. Som att jag inte vill åka till USA, inte nu och inte för att kolla på hockey. Jag har dessutom haft (och har väl fortfarande lite) svårt för att släppa kontrollen över hemmet och sonen. Jag sitter hellre hemma än att känna en oro hela tiden när jag är borta. Men det går framåt. Jag lär mig för varje gång och jag blir säkrare och säkrare. Och jag har varit borta ett par kvällar som jag tror folk inte tänker på. Och att komma iväg tillsammans utan barn; ja det hände inte förrän förra helgen. Men tillfället har inte getts innan. Nu kom den och vi tog den. För första gången åkte vi från stan utan sonen. Och det gick jättebra. Nu kan vi göra det fler gånger.

Men jag kanske har varit för gnällig, och framför allt hos min svärmor. Och det ska jag nog sluta med. Jag är jättetacksam för att hon fick med mig och svägerskan till Ullared och därmed fick lite egentid. Men hon borde väl också förstå att det är svårt att släppa tankarna på sitt barn hur barnledig man än är.

Sen har jag och sambon inte riktigt samma förutsättningar. Hans två kompisar har två barn alt. inget. Jobbar dagtid eller två-skift. Mina har fem, ett alt. inga barn. Alla har de jobb; dag, och oregelbundna tider. Att få våra lediga dagar att passa är inte det lättaste. Då går tiden. Och så är det alltid den ekonomiska biten. Vi har både delad ekonomi och egen. Och den egna är väl inte precis jämnstora. Och så har det alltid varit. Vi kanske måste tänka om där, men det får bli en senare diskussion.

Jämställdhet och rättvisa kommer alltid vara ett hett ämne i alla förhållanden. Och jag tror inte att man han ha det helt rättvist. Det blir inte bra det heller. Det gäller att ha respekt för varandra och ha gehör. Att se och höra dem där "dolda" önskningarna om egentid. Det tror jag. Och självklart måste jag bli bättre på att ta tillfällena i akt när de kommer.

Presentation

Här läser du om mitt liv som mamma, sambo och medmänniska. Hur jag får livets pusselbitar att gå ihop.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards