ejalh

Direktlänk till inlägg 9 maj 2014

Diabetiker och graviditet

Av Em - 9 maj 2014 22:38

Jag skulle jättegärna vilja vara gravid igen och ge min son ett småsyskon. Men som diabetiker (en slarvande sådan) så är det inte så lätt. Man kan liksom inte bara bestämma sig från den ena dagen till den andra.

När sambon och jag bestämde oss för att försöka när vi fick sonen så var inte läget idealiskt men det var bättre än det någonsin hade varit.

Många kan inte sätta sig in i hur svårt det är. Och det kan man inte förvänta sig heller. För en ickediabetiker så finns ju oftast inga hinder.

Men det kan vara fruktansvärt frustrerande och höra: "men det är väl bara att....". Nä, det är inte så bara. Denna kommentar har jag fått av sååå många. Både av vänner och arbetskamrater. Alla som har gått på diet vet hur svårt det är att helt plötsligt börja göra annorlunda. Det är inte svårt att hålla sig till regler och dieter när man väl är gravid, men då har man ju en till att tänka på. Just nu är det bara jag och jag är tyvärr inte värd besväret.

Nedanstående text är taget från diabetes.fi och förklarar lite hur barnet påverkas av diabetesen och vad som krävs av mig:

Fosterutvecklingen kan skadas och till exempel hjärtat och skelettet ta skada om modern har högt blodtryck i början av graviditeten. Mot slutet av graviditeten kan högt blodsocker leda till att barnet växer för mycket och att det uppstår problem vid förlossningen.
Du måste ha god blodsockerkontroll redan före befruktningen för att minimera risken för missbildningar hos fostret. Det betyder att sockerhemoglobinet (HbA1c) ska ligga nära det normala värdet, alltså vanligen under 58 mmol/mol (7,5 %).

Just nu ligger jag inte på rätt nivå i HbA1c. Jag ligger på ungefär 85-90 mmol/l. Så jag har en bit att gå....

Vissa dagar så slår tanken mig att jag kanske får acceptera att jag bara får ett barn. Att jag aldrig kommer att lyckas få ner mitt blodsockervärde. Men det känns så egoistiskt gentemot sonen. Så jag får fortsätta kämpa....

 
 
Ingen bild

Sandra

10 maj 2014 10:41

Nu hänger ja me lite mer! Men de där om att foster blir stora av högt blodsocker kan inte stämma!! Iaf int att de oftast blir så för då hade Elias vägt 5kg! Gixk juh hög på socker mer eller mindre hela graviditeten men såg väl för de mesta bra ut när ja va hos bm! Mysko nog! Åt en glass innan ja va hos henne senast å väl där säger hon "nu e du nog hungrig" lågt blodsocker! Men ja tycker de borde vart högt efter en glass? Men men de märks om plutt blir stor denna gången! Ja hejar på dej !!

Em

10 maj 2014 21:11

Jo, men det är tyvärr så. Den sista delen av graviditeten så har de stenkoll på en. Man gör tex täta ul-kontroller. Och skulle barnet skjuta iväg i storlek så kan man bli förlöst tidigare. Skillnaden mellan dig och mig är att din kropp automatiskt tar hand om allt socker du äter och visst kan du få högt blodsocker, men det skenar inte iväg som hos mig. Jag tror att min dåliga koll på blodsockret sista månaderna var en bidragande orsak till att A's hjärta inte var helt färdigvuxet när han föddes.

Men det är bara att kämpa på =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Em - 7 maj 2017 20:18

Nu finns jag på nouw.com/violenitreanKod för att importera min blogg till Nouw: 7650449583" ...

Av Em - 12 april 2017 22:46

Nu har veckorna sprungit iväg igen. Hinner ju inte med. En liten update då'ra. Det löste sig inte på jobbet med mina måndagar. Den tjejen som ev kunde byta ville inte sen. Jag var däremot beredd på det och hade en dialog med facket. Så på måndage...

Av Em - 27 mars 2017 20:25

Imorgon är jag äntligen ledig efter en skithelg. Det började i torsdags när sonens lärare säger till mig att jag inte kan ha det schemat till fritids som jag har anmält och fått godkänt. Fritids stänger 17,30 punkt! Jag slutar 18,30 på måndagar. ...

Av Em - 18 mars 2017 20:59

Oj vad tiden går fort. I tre veckor har jag jobbat redan. Och det är så skönt. Det är skönt att få göra något på dagarna. Och att det är lite olika från dag till dag. Men man kommer nog in i vardagslunken snart. Kom snabbt in i rutiner och så på ...

Av Em - 26 februari 2017 20:55

Då var den här. Sista kvällen som ledig. Imorgon börjar allvaret. Sista veckan har gått sjukt fort. Det började som sagt med besök norrifrån. Dagarna fylldes med shopping, skridskoåkning, bowling och badhus. När alla gäster åkt hem i onsdags så t...

Presentation

Här läser du om mitt liv som mamma, sambo och medmänniska. Hur jag får livets pusselbitar att gå ihop.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards