ejalh

Av Em - 24 augusti 2015 21:28

Har varit ledig idag. Det har varit skönt. Har haft några ärenden så jag har haft och göra ändå. Var sjukt trött efter middagen så jag råkade visst somna på soffan en stund. Sambon jobbar eftermiddag denna vecka. Får liten egentid på kvällen, men han kommer hem innan jag hinner gå och lägga mig.

Imorgon fyller sonen 5 år. 5 ÅR!!!!!!! Helt sjukt! Min lilla son börjar bli stor. Om ett år börjar han i förskoleklass. Det blir ett litet firande imorgon. Lite gofrukost och så lite tårta innan sambon åker till jobbet. Svärföräldrarna och svägerskan var här i lördags. Vi bjöd på tacos och hemmagjord tårta. Av faster fick han ett pussel och kulor att sätta på ekrarna på cykeln. Av farmor och farfar fick han en cykel. Snacka om glädjen i hans ansikte. Sambon kunde inte montera ihop den snabbt nog enligt sonen. Lyckades få i honom lite middag innan han drog ut i lekparken. Vilken lycklig pojke! Hoppas han blir lika glad för sina kommande presenter.

Ledig imorgon igen. Sen kör vi två dagar med dagspass för att sedan vara ledig i tre dagar. Lovin' it!

#ledigt #5år #födelsedag #cykel

Av Em - 20 augusti 2015 22:18

Det kommer att bli tufft när sambon jobbar natt har jag insett. Varje dag denna vecka har sonen vaknat när sambon kommit hem. Så det har varit tidiga morgnar även när det inte har behövts. Sonen är ganska pratglad på morgonen och sambon vill bara somna. Så det blir till att gå upp. Sen ska man försöka hålla sonen tyst också. Inte det lättaste. Men snart är det över. En natt till och sen kan vi andas ut.

Imorgon när jag har slutat jobba så ska sambon ut med ett par kompisar. Han frågade och jag sa ja. Men ärligt talat är det lite tråkigt att han ens tänker den tanken när vi inte har setts mer än max någon timme varje dag. Men vad gör man? Han frågade och jag sa ja, som sagt.

Så heldag på jobbet imorgon. Sen kör jag dagskift på lördag och stängning på söndag. På lördag efter jobbet kommer svärföräldrarna och svägerskan och firar sonen som fyller år på tisdag.

Nästa vecka blir kanon. Jobbar två dagar och sen på fredagen sticker sonen och jag till Uppsala. Ska bli roligt.

Av Em - 18 augusti 2015 22:28

Den började alldeles för tidigt för att vara en ledig dag. Sonen (och jag) vaknade när sambon kom hem. Sonen kunde inte somna om så det var bara att kliva upp.

En lugn förmiddag följdes av däckbyte. Gick snabbt och smidigt. Vidare till leksaksaffären och köpa födelsedagspresenter till brorsdottern. Apoteket och sen hem igen. Lite lunch och lite plock här hemma. Iväg igen och hämta matvaran. Festade till det med glass till mellanmål. Hem igen och fortsätta plocka. Kunde dock inte avsluta städningen då sambon fortfarande sov.

Eftermiddagen fortsatte gå i god anda då Bea kom tillsammans med tre barn. Lite skitsnack som alltid gör en gott.

Sen gick det utför. Blodsockret har legat bra hela dagen tills vi skulle äta middag. Två timmar efter middagen ligger jag ännu högre. Så jävla irriterande. Tråkigt avslut på en annars bra dag. Hoppas det ligger bättre imorgon.

Imorgon kör jag förmiddagspass och sen är eftermiddagen öppen.

#däckbyte #städning #matvaran

Av Em - 17 augusti 2015 23:22

I lördags när vi var på Öland så upptäcker min svärfar att våra framdäck är väldigt slitna. Inget vi tänkt på direkt. Det lustiga var att de var slitna längst in. Så pass att "armeringsnätet" syntes. Kunde ju inte göra så mycket åt det då.

Idag åkte jag till Eksjö. När jag har kört i typ tio minuter så börjar det dunka/slå vid höger framdäck. Fan, tänkte jag, där kom punkteringen. Går ut och kollar, men däcket ser ok ut. Då ser jag att längs med insidan av däcket så har det lossnat en 30 cm lång remsa med gummi. Precis där vi har sett slitaget. Snacka om att det gick lugnt resten av vägen till Eksjö. Inga omkörningar där inte. Inte på vägen hem heller. Ringde sambon på vägen hem och berättade. Han fick ringa däckfirman direkt och fixa en tid omgående. Så imorgon får vi nya fräscha däck. Det känns skönt.

Förutom den skräckupplevelsen så har dagen rullat på ganska bra. Hade fullt sjå och hålla ner volymen på sonen på förmiddagen så att sambon skulle få sova. Det sura var att så fort vi hade åkt hemifrån så vaknade han av byggjobbarna som håller på vid grannhuset. Imorgon ska bi försöka hålla oss hemifrån på förmiddagen och hoppas på att byggarna kan väsnas lite tystare. Annars får han köra med proppar =)

Körde kvällspass på jobbet. Gick bra, förutom att jag fick huvudvärk och mådde illa sista timmen. Hann inte tänka så mycket på det när jag slutade. Det var bara att slänga sig i bilen och åka hem för att avlösa sambon. Hann byta några ord med honom innan han for till sitt jobb.

Imorgon blir det då däckbyte. Lite födelsedagspresenter ska inhandlas och så kommer bB (bästa Bea) på besök. Kan bli en riktigt bra dag =)

#punktering #bildäck #däckbyte #nattskift

Av Em - 16 augusti 2015 17:07

Första arbetsveckan efter semestern gick helt ok. Hade ett långpass på fredagen som gick riktigt bra. Skönt nu när alla ordinarie personal börjar droppa in.

Helgen kunde dock få ha gått lite långsammare. I lördags blev det en heldag på Öland tillsammans med svärföräldrarna och sonens kusin. Iskallt i vattnet och en hel del maneter. Men några dopp blev det. Var i Köpingsvik och där är det så långgrunt att barnen fick springa fritt. Skönt att de är så stora så att man kan släppa dem. Efter ca 4 timmar på stranden blev det ett besök i ett av tälten med sportkläder som finns där. Sen åkte vi in till Borgholm och åt på en hamnrestaurang. Jättemysigt! Vi var helt slut när vi kom hem.

Idag började vi dagen lugnt. Sedan stack sonen och jag ut till Bea några timmar. Sambon fick fortsätta vila då han jobbar sin första nattvecka veckan som kommer. Han börjar kl 21 ikväll. Trodde dock att han skulle vara lite social när vi kom hem från Bea, men han ligger fortfarande i gillestugan. Snacka om att ta vara på tiden. Bara han inte kommet och gnäller sen över att han aldrig träffar sin son för att han jobbar skift. Han försöket ju inte ens. Får se om jag kan få honom att lägga sonen sen.

Solen håller i sig och det är ju skönt. Hoppas vädret håller i sig bra många veckor till.

#tillbakapåjobbet #sol #helg #öland #köpingsvik #borgholm

Av Em - 13 augusti 2015 08:50

Igår efter jobbet satte jag mig och kollade på våra scheman typ åtta veckor framöver. Det är mycket som ska stämma. Dagistider, jobbtider. Slänga in lite byten i vårt schemasystem iPool, göra ytterligare ett schema till dagis. Med två skiftarbete och en del läkarbesök framöver så blir det ett pusslande. Men det kommer nog lösa sig.

I måndags när jag jobbade och såg alla postpaket så fick jag ett otroligt sug att beställa kläder. Sagt och gjort, i tisdags satte jag mig och började klicka in. 300 på ett ställe och 800 på ett annat. Ooops, hoppas semesterlönen räcker till detta nu =) Igår råkade jag beställa ännu mer, ca 300 till. Plus en födelsedagspresent på det. Nu får jag nog hejdå mig lite. Försvara mig med att det är kläder till sonen (som verkligen behöver uppdatera sin garderob) plus ett par gardiner till sovrummet. Så nu väntar julafton nästa vecka =)

Idag kör vi eftermiddag/kväll. Sonen får gå 1,5 timme på dagis. Löjligt, men ibland måste man. Hoppas på en bra dag på jobbet.

#nätshopping #planering #schema

Av Em - 10 augusti 2015 23:14

Då var första dagen gjord. Den blev lite stimmig i början men den rätade ut sig.

Skulle besikta bilen idag. Men när jag kommer dit och ska anmäla min ankomst så står det att vi inte har någon tid inbokad. Jag VET att jag har betalat avgiften så det retar mig att tiden inte fanns. Får undersöka detta imorgon.

Hem igen för att en timme senare åka med sonen till föris. Som han har längtat. Och det var inga problem att lämna honom.

Hem ännu en gång för att ytterligare en timme senare dra till sjukhuset för ett läkarbesök. Där får jag en ny blodsockermätare som innebär att jag slipper sticka mig i fingret. Nu har jag en sensor på armen istället. Denna mätare läser av sockret 1 gång i kvarten och gör diagram av värderna. Skitsmidigt. Man får snabbt besked om sockret är på väg ner eller upp eller ligger stabilt. Sambon är inte så förtjust i den och det kan jag förstå. Men jag tänker prova den ett tag nu och hoppas att han blir van vid den också.

Apropå sambon så började han sitt nya jobb idag. Han var väl inte överförtjust i det men det är väl lätt och säga första dagen. Han fick hoppa på skift direkt. Och det var inte bra. Ska till Stockholm om två veckor. Då jobbar han helg. Så det blir bara jag och sonen som får åka. Precis som förra gången. Skittråkigt, men vad ska man göra. Han kan ju inte begära ledigt det första han gör. Nu gäller det att snabbt slänga in ett schema till dagis och sen börja byta pass på mitt jobb de dagar de krockar. Har lite och pyssla med i morgon med andra ord.

Bäst jag går och lägger mig.

#freestylelibre #semesternslut #backtowork

Av Em - 7 augusti 2015 10:42

Nu är det bara helgen kvar. På måndag börjar allvaret igen. Och det kommer att bli en spännande höst. Mycket nytt som händer. Till och börja med så börjar sambon nytt jobb. 4-skift vilket innebär förmiddag-natt-eftermiddag/helg-ledig. Detta ska då kombineras med mitt butiksjobb som innebär varannan helg och kvällar. Men det ska nog lösa sig. Det finns ett jättebra verktyg som jag kommer att använda mig av. Det kallas för "planering". Och dem som känner mig vet att jag ääääälskar planering.

Slutet av semestern har varit riktigt bra. Dagen efter förra inlägget så fick vi fart och drog upp till mamma lite spontant. På fredagen åkte vi med Eckerölinjen och det var trevligt. Sonen älskar det. Och en perfekt båtresa att göra tillsammans med barn. Lagom stor båt och lagom länge på sjön. Åkte hem igen på lördagen, grillade hos svärföräldrarna på kvällen.

Hem, sova och sen på söndagen tog vi bilen ner till Malmö. Sambon har en kusin där och vi spenderade 4 underbara dagar i krokarna runt Malmö. På måndagen var vi i Malmös Folkets Park. Ett område mitt i Malmö fullt med lekplatser, hoppborgar, cykelbana där man kunde låna cyklar och en fontän som det var meningen att man skulle bada i. På tisdagen blev det bad i havet vid Falsterbo och lite korvgrillning i Skanörs gästhamn. Onsdagen spenderades i Västra Hamnen. Kollade på Turning Torso. Gick längs med strandpromenaden. Stannande i en rolig lekpark och så lite italiensk glass vid hamnen. Efter det blev det ett besök på Hallongården där sambon plockade en ask med hallon. På kvällen styrde vi sedan bilen hem. Helt underbar dagar med kanonväder. En roligt bra avslutning på semestern.

Nu är det att komma i ordning som gäller. Tvätta, städa och planera. Ska försöka njuta lite också de sista dagarna i den värme som äntligen har kommit. Ångrar lite att jag inte tog 4 veckor. Får göra det nästa år.

#semester #uppsala #eckerölinjen #malmö #turningtorso #västrahamnen #hallongården #falsterbo #skanör

Här läser du om mitt liv som mamma, sambo och medmänniska. Hur jag får livets pusselbitar att gå ihop.